קורס כלכלת המשפחה ואימון

home_schoolingהחופש הגדול נגמר בשבוע הבא, והילדים חוזרים למסגרות וההורים חוזרים לעבודה סדירה. אפשר לנשום לרווחה! ובקיצור, חוזרים לשגרה.

השגרה הזאת מעלה בי מחשבות ואני שואלת את עצמי, למה בכלל לשלוח את הילדים לבית הספר?

הדבר הראשון שעולה לי, זה "בייבי סיטר"! עם יד על הלב, הורים לילדים צעירים, צריכים לעבוד בראש שקט ולדעת שהילדים מסודרים ומוגנים. את המשימה הזאת הגנים ובתי הספר ממלאים בנאמנות. הילדים נמצאים במסגרת מסודרת. הם נמצאים בכתות או בחצר בהפסקות ואינם יכולים לצאת באופן עצמאי, בלי ליווי של מבוגר.

אז המטרה של ההורים, לעבוד בראש שקט ולדעת שהילדים במסגרת מאורגנת, הושגה.

אבל מה הן יתר המטרות של ההורים ושל בתי הספר? והאם המטרות של ההורים תואמות את המטרות של בתי הספר?

האמת, כאשר הוקמו בתי הספר הראשונים בעולם, המטרה הייתה להקנות לאוכלוסיה אנלפבתית ידע! כי לפני כן הילדים הלכו לעבוד שעות רבות כל יום, חסרי השכלה עם סיכוי גבוה להישאר בורים ומעוטי יכולת כל החיים. בתי הספר אכן היטיבו עם הילדים בזמנו והאוכלוסיה של האנלפבתים כמעט והודברה בעולם המערבי, בזכות חוק חינוך חובה שחל בארצות רבות בעולם.

מאז ועד היום השתנו דברים רבים. היום לא יעלה על הדעת במשפחות בעולם המערבי לשלוח את הילדים הקטנים לעבודה כדי לעזור בכלכלת המשפחה. ההיפך הוא הנכון: במשפחות רבות ההורים תומכים בילדים במשך שנים רבות, גם לאחר גיל ההתבגרות. ההורים ממשיכים במקרים רבים לממן לימודים גבוהים לילדים, כדי שהם ירכשו השכלה גבוהה, מקצוע טוב ועבודה טובה…..

עד כאן הכול טוב ויפה! ובכל זאת אני שואלת את עצמי, מה התרומה היום של בית הספר היסודי וגם התיכון, להשכלה של הילדים שלנו.

יותר ויותר אני משתכנעת שהמסגרת של בית הספר טובה להורים על תקן של בייבי סיטר, לא על תקן של מוסד להשכלה שמכשיר את הילדים לחיים.

האם שאלת את עצמך מה את זוכרת מהלימודים שלך בבית הספר?

מה את זוכרת מכל המקצועות החשובים שלמדת לקראת הבגרות?

והאם באמת אהבת ללכת לבית הספר כי היו לך מורים טובים שטיפחו אותך ועודדו אותך, והיו לך חברים טובים שתמכו בך ואהבו אותך?

ואולי בכלל המורים ירדו עלייך כי לא עמדת בקצב שלהם, או היית חולמנית או פטפטנית והפרעת להם בשיעור כי היית משועממת?

תשאלי את הילדים שלך, האם הם אוהבים ללכת לבית הספר או הולכים לשם בלית ברירה? איך הם מרגישים במסגרת הזאת?

ותשאלי את עצמך היום, האם הילדים שלך לומדים היום את מה שבאמת חשוב בחיים? למשל, האם מלמדים אותם יחסי אנוש טובים כדי שידעו בעתיד לנהל מערכות יחסים טובים עם בני הזוג שלהם והילדים שלהם?

האם מלמדים אותם להיות אחים טובים היום והורים טובים לילדים שיהיו להם בעתיד?

האם מלמדים אותם איך מתנהלים עם כסף, כדי שבעתיד כשיהיו בעלי משפחה, לא יקלעו לקשיים כלכליים?

לדעתי, בית הספר היום כבר לא צריך להעניק ידע! הידע נמצא היום בכל פינה. אנחנו דור שמפוצץ בידע!!! היום צריך ללמד את הילדים איך לנפות את הידע ולמצוא את הידע הרלוונטי והמדויק עבור ההתפתחות שלהם.

הדור הזה הרבה פעמים אלים מידי, לא יודע להתנהל נכון בחברה, מערכות היחסים עם החברים הרבה פעמים לא טובים, וחוסר הידע בכל הקשור לכסף, בעולם של שפע ופיתויים אין סופיים, גורם להסתבכויות כלכליות מיותרות.

אז בואי נחשוב ביחד, עם יד על הלב, למה את שולחת את הילד שלך לבית הספר, למרות שהלימודים עולים לך הרבה מאוד כסף (ספרים, מחברות, תרבות, ציוד, תיק וכו'…), והתמורה: בייבי סיטר לילדים….

הגיע הזמן שבית הספר אכן יהיה מקום שמקנה כישורי חיים אמיתיים לילדים האהובים שלנו ואם אפשר שגם יהיה בחינם!

נשמח לשמוע מה דעתך.

10 תגובות

  1. צודקות בכל מילה! כ"כ הרבה הורים (הרוב)? עומדים חסרי אונים מול המערכת המיושנת הזו ואינם יודעים מה לעשות למען ילדיהם. האלטרנטיבות כ"כ יקרות שאינן אפשריות לרוב האנשים (1000-1600 ש"ח לחודש עד כיתה י"ב). השאלה היא מה כן אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? אם למישהו יש רעיון אשמח לשמוע.

    1. היי שני,
      אכן, הורים רבים מתלבטים ושולחים את ילדיהם לבית הספר רק בגלל שאין מסגרת מתאימה אחרת שאינה עולה כסף רב. שמעתי על הורים שדוגלים בחינוך ביתי, אבל זה מתאים רק להורים שעובדים מהבית. יש יישובים שבהם הורים שדוגלים בחינוך ביתי, נפגשים ועושים פעילויות משותפות. אבל כל זה רק בחיתולים וכנראה יעבור עוד זמן עד שימצא פיתרון הולם לכל אותם הורים שמחפשים אלטרנטיבות טובות יותר.
      בהצלחה ושנה טובה.

  2. נילי יקרה,בית ההורים שלך דומה להרבה בתים של ילדים אחרים, שהיום הם בעצמם הורים ומגדלים ילדים ולא תמיד יודעים איך לדבר על כסף בפני הילדים, כי הם בעצמם לא למדו אף פעם איך להתנהל עם כסף… אז הגיע הזמן ללמוד ולהעביר את הידע הלאה. כמו שפעם לפני שנים רבות לימדו קרוא וכתוב את האנלפבתים, היום צריך ללמד על כסף כדי לשפר את רמת החיים של כולנו. וככל שנלמד את הילדים שלנו מוקדם יותר, כך ייטב לכולנו.
    ולא רק המשפחות ירוויחו מכך, כל העולם ירוויח !

    בהצלחה.

  3. ציפי יקרה,
    בבית הספר לומדים גם דברים חשובים כמו שציינת: אירגון, עמידה בלוחות זמנים, התחשבות בזולת, משמעת. ועדיין לדעתי אפשר ללמד גם אחרת: ללמוד דרך משחק, דרך התנסות חוויתית, נושאים שמעניינים את הילדים ומדברים אליהם. דרך משחק והנאה אפשר ללמד הרבה דברים! חשבון, קריאה, תנ"ך ועוד….
    אספר לך בקיצור: ילד בכיתה ג שלא למד עדיין לקרוא ולכתוב. בקיץ הלך לקיטנה, הציעו לו להיות "מלצר במסעדה". והוא ניגש לאורחים במסעדה, רשם את ההזמנות שלהם והגיש להם חשבון. הכל מתוך "משחק", בלי ציונים ובלי לחץ ומתח.
    לכן אני חושבת שאפשר לשפר את התוצאות וההשגים של התלמידים כאשר יתחשבו יותר גם בצרכים של הילדים המיוחדים שקשה להם במסגרות כל כך כובלות.
    בהצלחה!

  4. טלי יקרה,
    נקווה שיגיע היום והמורים יצליחו ללמד כל ילד על פי הכשורים שלו ושטחי ההתעניינות שלו.
    ושיקבלו גם כלים לחיים, כמו התנהלות כלכלית וזוגיות והורות….
    בהצלחה!

  5. ענבל יקרה,
    אם הרבה הורים ירצו משהו אחר וגם יתאגדו ויפעלו ביחד, אני בטוחה שאפשר יהיה לעשות שינויים. אני כבר רואה בשנים האחרונות איך בתי ספר פרטיים נפתחים ומתנהלים אחרת. רק חבל שהממסד מקשה עליהם מאוד והעלות שלהם יקרה כל כך. בינתיים זה רק בתי ספר "לעשירים".
    גם התנועה של "הום סקולינג" מתרחבת והולכת.
    מאחלת לך שתשיגי את השינויים שאת רוצה בהם עבור הילדים שלך ושלכל היתר.
    בהצלחה!

  6. אני מסכימה בעיקר עם המשפט הבא:
    האם מלמדים אותם איך מתנהלים עם כסף, כדי שבעתיד כשיהיו בעלי משפחה, לא יקלעו לקשיים כלכליים?

    נושא זה, לצערי, לא הועבר אלינו גם בבית בו גדלתי, אלא באופן עקיף, דרך התנסות וצפייה באופן ההתנהלות של ההורים. בנוסף חוויתי טיפול לא שוויוני בהון המשפחתי, כאשר אמי ויתרה ולא התעקשה על רכישת מוצרי בית חשובים ומתקדמים יותר (מקרר, מכונת כביסה, מדיח וכד'). לעומתה, אבי השקיע ממון לא מועט בתחביבים שלו, צילום ובולאות.

    מלמדים הרבה תחומי ידע ותחומי פיתוח חשיבה (ספרות, מתמטיקה, מדעים). מה שפחות מלמדים הוא נושאים כמו: פיתוח חזון אישי, הצבת יעדים, הכנת תוכניות להשגת אותם יעדים, ביצוע שינויים תוך כדי התקדמות ו… מה לעשות כשמגיעים ליעד שהיצבנו.

  7. בית הספר היום נוגד במידה רבה את תרבות ה "בא לי לא בא לי". אי אפשר לעשות מה שרוצים, ואי אפשר לקבל כל מה שרוצים. רואים אותך!
    לומדים לחיות בחברה, להתחשב בזולת, לדחות סיפוקים, להתאמץ.
    לעמוד בדרישות של: לוח זמנים , מאמץ מחשבתי, סדר וארגון, וכן, רכישת ידע, גם כזה שאולי הילד לא חושב כרגע שזה רלבנטי עבורו.
    ונניח שבתי הספר היו מלמדים בדגש רב התנהלות כלכלית, ונניח שהילד לא מעוניין ללמוד איך להתנהל כלכלית אלא מעדיף לשחק כל היום במחשב-נוותר לו? לא נשלח אותו לבי"ס כזה? לא נשלם? נשאיר זאת בידי המשפחות בלבד? לא יפגוש שם ילדים אלימים ממשפחות בעייתיות?
    קל לפסול את בתי הספר.
    ברור שלא כל בתי הספר מושלמים, אך רבים מהם טובים, ונותנים הזדמנויות ללמידה בתחומים שונים שבתים רבים לא יכולים לתת. וכן מלמדים איך למצוא ידע באופן עצמאי, עם הכוונה.

  8. נכון מסכימה עם הכתוב
    יש רצון לכוון לפי עניין והסקרנות של הילד פלוס כלים עדכניים לניהול כלכלי מתוך הכרה טיבעית שזה בר השגה ואפילו טיבעי ונכון .

  9. מסכימה איתך כל כך. כאמא עם ילדים בתיכון וגם ילדה קטנה שעולה לגן, הייתי מרוד רוצה בשבילה משהו אחר ממה שביס היום נותן. הלוואי ונצליח לשנות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן